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<languages />;[[KSS/Basic Game Information|基本情報]]
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{{DISPLAYTITLE:Kirby Super Star}} __NOTOC__
</div>
 
<div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
{{GameInfobox
|title=Kirby Super Star
|short=KSS / SDX
|image=[[File:Boxart-kss.png|256px]]
|devs=HAL Laboratory
|dates=JP: March 21, 1996<br>NA: September 20, 1996<br>EU: January 23, 1997
|platforms=SNES, KDC, Wii, Wii U, SNES Classic, Switch
|main=Any%, 100%
|misc=The Arena
|ext=2 Player, Single Ability, Low%, Softlock%, Melatonin%, Die%, 000%
|
}}
</div>
 
<div class="mw-translate-fuzzy">
;[[KSS/Basic Game Information|基本情報]]
;[[KSS/Speedrun Rules|RTAルール]]
;[[KSS/Speedrun Rules|RTAルール]]
;[[KSS/Glitches|バグ技]]
;[[KSS/Glitches|バグ技]]
</div>


<div class="mw-translate-fuzzy">
<h2>RTAルール</h2>
<h2>RTAルール</h2>
</div>


        <h3>メインカテゴリ</h3>
<div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
        <h4>Any%</h4>
=Sub-Games=
        <p>Any%では、可能な限り早く「銀河にねがいを」をクリアします。</p>
;[[KSS:SB|Spring Breeze]]
        <p>タイマースタート:ファイルを選択した瞬間</p>
;[[KSS:DB|Dyna Blade]]
        <p>タイマーストップ:マルクに最後の攻撃が当たった瞬間</p>
;[[KSS:Gourmet_Race|Gourmet Race]]
        <p>クリアする必要のあるモードは「白き翼ダイナブレイド」、「洞窟大作戦」、「メタナイトの逆襲」、「銀河にねがいを」の4つ。</p>
;[[KSS:GCO|Great Cave Offensive]]
      <h4>100%</h4>
;[[KSS:RoMK|Revenge of Meta Knight]]
        <p>100%では、可能な限り早くファイルの達成率を100%にします。</p>
;[[KSS:MWW|Milky Way Wishes]]
        <p>証拠として、計測終了後に100%となったファイルを表示することが推奨されています。</p>
;[[KSS:The Arena|The Arena]]
        <p>タイマースタート:ファイルを選択した瞬間</p>
;[[KSS:Megaton Punch|Megaton Punch]]
        <p>タイマーストップ:格闘王への道終了時、「優勝」の文字が止まった瞬間</p>
;[[KSS:Samurai Kirby|Samurai Kirby]]
</div>


        <h3>その他のカテゴリ</h3>
<div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
=Bosses=
;[[KSS:Whispy Woods|Whispy Woods]]
;[[KSS:Twin Woods|Twin Woods]]
;[[KSS:Lololo & Lalala|Lololo & Lalala]]
;[[KSS:Kracko|Kracko]]
;[[KSS:King Dedede|King Dedede]]
;[[KSS:Dyna Blade (Boss)|Dyna Blade]]
;[[KSS:Fatty Whale|Fatty Whale]]
;[[KSS:Battle Windows|Battle Windows]]
;[[KSS:Chameleo Arm|Chameleo Arm]]
;[[KSS:Wham Bam Rock|Wham Bam Rock]]
;[[KSS:Combo Cannon|Combo Cannon]]
;[[KSS:Heavy Lobster|Heavy Lobster]]
;[[KSS:Reactor|Halberd's Reactor]]
;[[KSS:Meta Knight|Meta Knight]]
;[[KSS:Heart of Nova|Heart of Nova]]
;[[KSS:Marx|Marx]]
</div>
 
<div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
=Abilities=
;[[KSS:Jet|Jet]]
;[[KSS:Wheelie Rider|Wheelie Rider]]
;[[KSS:Plasma|Plasma]]
;[[KSS:Hammer|Hammer]]
;[[KSS:Mix|Mix]]
;[[:Category:KSS_Abilities|All Abilities]]
</div>
 
<div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
=Technical Information=
;[[KSS:Glitches|Glitches]]
;[[KSS:Helper Hitboxes|Helper Hitboxes]]
;[[KSS:Version Differences|Version Differences]]
;[[KSS:Memory Addresses|Memory Addresses]]
;[[KSS:RNG|Random Number Generation]]
</div>
 
<span id="Speedrun_Rules"></span>
<div class="mw-translate-fuzzy">
<h3>その他のカテゴリ</h3>
         <h4>格闘王への道</h4>
         <h4>格闘王への道</h4>
         <p>「格闘王への道」クリア時のゲーム内時間に基づいて、「格闘王への道」の最速クリアタイムを競います。</p>
         <p>「格闘王への道」クリア時のゲーム内時間に基づいて、「格闘王への道」の最速クリアタイムを競います。</p>
         <p>計測は実時間ではなくゲーム内時間のため、暗転時間、休憩所での経過時間、コピー能力取得時の停止時間等はカウントされません。</p>
         <p>計測は実時間ではなくゲーム内時間のため、暗転時間、休憩所での経過時間、コピー能力取得時の停止時間等はカウントされません。</p>
         <p>乱数調整が可能です。ほとんどの調整は計測開始前に行われます。 </p>
         <p>乱数調整が可能です。ほとんどの調整は計測開始前に行われます。 </p>
</div>


        <h3>個別モード</h3>
<div class="mw-translate-fuzzy">
<h3>個別モード</h3>
         <p>個々のモード単体での時間を競います。</p>
         <p>個々のモード単体での時間を競います。</p>
         <p>フルゲームでの測定よりは人気がありません。</p>
         <p>フルゲームでの測定よりは人気がありません。</p>
         <p>TASVideos.orgでは禁止されているカテゴリのため、TASのレギュレーションは特にありません。</p>
         <p>TASVideos.orgでは禁止されているカテゴリのため、TASのレギュレーションは特にありません。</p>
</div>


        <h3>拡張カテゴリ</h3>
<div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
===100%===
In 100%, players compete to beat the game to 100% completion as fast as possible.<br>
Runners are encouraged to show the file select screen to prove 100% completion at the end of the speedrun.<br>
Timing begins when a file is selected, and ends when the "Winner" text stops scrolling once The Arena is completed.
</div>
 
<div class="mw-translate-fuzzy">
<h3>拡張カテゴリ</h3>
         <p>メインカテゴリやその他のカテゴリほど競技として盛んでないカテゴリです。</p>
         <p>メインカテゴリやその他のカテゴリほど競技として盛んでないカテゴリです。</p>
         <p>大多数は楽しさ/面白さ重視なので、そこまで真剣でもないです。</p>
         <p>大多数は楽しさ/面白さ重視なので、そこまで真剣でもないです。</p>
Line 37: Line 113:
             <li>Low% - 最も低い達成度でのゲームクリアを目指します。</li>
             <li>Low% - 最も低い達成度でのゲームクリアを目指します。</li>
         </ul>
         </ul>
</div>


        <h3>ルールについて</h3>
<div class="mw-translate-fuzzy">
<h3>ルールについて</h3>
         <h4>ソフトリセット</h4>
         <h4>ソフトリセット</h4>
         <p>フルゲームのRTAでは、ソフトリセットを行うことでムービー等演出をスキップして時間を短縮できる箇所があります(ダイナブレイド討伐後や、銀河にねがいをのスタッフロール中など)。</p>
         <p>フルゲームのRTAでは、ソフトリセットを行うことでムービー等演出をスキップして時間を短縮できる箇所があります(ダイナブレイド討伐後や、銀河にねがいをのスタッフロール中など)。</p>
Line 53: Line 131:
         <p>詳しくはこちら <a href="../glitches/simultaneous-dpad.html">Simultaneous D-pad input bug</a>.</p>
         <p>詳しくはこちら <a href="../glitches/simultaneous-dpad.html">Simultaneous D-pad input bug</a>.</p>
         <p>TASを使ったRTAでは、特に指定がない限り、2人プレイと十字キーの同時入力は可能です。</p>
         <p>TASを使ったRTAでは、特に指定がない限り、2人プレイと十字キーの同時入力は可能です。</p>
</div>
<div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
===Category Extensions===
Speedruns that are not meant to be taken as competitively as the main board.<br>
Majority are meant to be funny and are not taken seriously.<br>
Category Extensions include:
*2 Player - Allows the use of a second controller.
*Softlock% - Softlock the game as quickly as possible.
*Low% - Beat the game with the lowest file percentage possible.
</div>
<div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
==About the Rules==
===Game Resets===
In full-game speedruns, there are some points in the game where performing a soft reset can skip cutscenes to save time (such as after defeating Dyna Blade, or during the credits in 100%).<br>
As of November 8th, 2022, resetting the game to save time is allowed, as runs before this date were not allowed to reset.<br>
*On Speedrun.com, this is indicated by the "Resets" column. A run labeled "Yes" implies that the run uses soft-resetting.
*100% runs were split between two categories before this leaderboard change ("Resets Allowed" and "No Reset"), due to many runners finding it odd to need to watch the entire credits sequence.
*Both 100% categories were combined into one single category after the rule change.
</div>
<div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
===2 Player, Simultaneous Up + Down / Left + Right inputs===
In RTA speedruns, 2 player and simultaneous D-pad inputs are prohibited on the main board.<br>
2 player categories exist on the category extension leaderboard.<br>
Simultaneous D-pad inputs have been used in RTA runs, but does not have a leaderboard. Performing on real console can be done through controller modification, but playing on emulator with a keyboard is ideal.<br>
For more information, see [[KSS:Glitches#Simultaneous D-Pad Input Bug|Simultaneous D-Pad Input Bug]].<br>
In TAS runs, unless otherwise specified, 2 player and simultaneous D-pad inputs are allowed.
</div>