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=概要=
=Basic Game Information=
1992年に発売された『星のカービィ』シリーズ第1作。<br>
The first game in the Kirby series ever, released in 1992. It was intended to be a simple game that could be easy to pick up and play by those unfamiliar with action games. It's the only Kirby game that Kirby doesn't have the ability to absorb an enemy's power.
アクションゲームに不慣れな人でも気軽に遊べるシンプルなゲームを目指した。<br>
</div>
カービィがコピー能力を持たない唯一のゲーム。


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このゲームは操作がシンプルかつプレイ時間も非常に短く済むため、RTAに挑戦しやすいゲームの1つとされているが、ボスのランダム性という点では非常に悪名高く、シリーズ中最も乱数要素が多いゲームでもある。<br>
This game's usually considered as one of the easiest games to pick up for speedruns due to its simplistic controls and very short gameplay, but it's also very notorious in terms of the randomness of the bosses that makes it the most RNG-heavy game in the entire series. Luckily, this game's RNG value advances rather consistently so that runners can figure out which value they are on and manipulate it in their favor. Top runners carry RNG manipulation for the early part of the game and a few of them can ever carry it throughout the entire run, thus the world record of this game is one of the most optimized in the series.
幸いなことに、このゲームの乱数は割と把握しやすいため、走者に有利となるように操作することができる。<br>
</div>
トップ走者はゲーム序盤から乱数調整を行っているが、プレイ全体を通じて乱数調整ができる走者は少数派であり、このゲームの世界記録はシリーズでも最も最適化されたものとなっている。


<div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
=ルール・カテゴリ=
=Rules & Categories=
===共通ルール===
===General Rules===
*エミュレーターはBGB, Gambatte,BizHawk (Gambatte core) のみ許可。VBA, BizHawk with GBHawk core他その他のエミュレーターは許可されていない
*Only  BGB, Gambatte, or BizHawk (Gambatte core) are allowed for emulator runs. VBA, BizHawk with GBHawk core, and any derivatives are not allowed.
*エミュレーターでのプレイを証明するために、プレイの最後にエミュレーターのウィンドウ全体(境界線とタイトルバーを含む)をキャプチャするか、エミュレーターの概要画面を表示する必要がある
*Capture the entire emulator window (including the border and title bar) or show the emulator's About screen at the end of the run to guarantee an emulator run is accepted.
</div>


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===Normal Mode===
===Normal Mode===
Beat Normal Mode as fast as possible.
ノーマルモードを可能な限り早くクリアする
</div>


<div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
*タイマースタート:タイトル画面でスタートボタンを押した瞬間
*Time starts on pressing the Start button on the title screen
*タイマーストップ:デデデ大王に最後の攻撃が当たった瞬間
*Time ends on final hit on King Dedede
</div>


<div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
===Extra Mode===
===Extra Mode===
Beat Extra Mode as fast as possible.
エクストラモードを可能な限り早くクリアする
</div>


<div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
*タイマースタート:タイトル画面でスタートボタンを押した瞬間
*Time starts on pressing the Start button on the title screen
*タイマーストップ:デデデ大王に最後の攻撃が当たった瞬間
*Time ends on final hit on King Dedede
</div>


<div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
=参考情報=
=Getting Started=
;[[KDL:versions|バージョンの違い]]
;[[KDL:versions|Version Differences]]
;[[KDL:tech|基礎動作・テクニック]]
;[[KDL:tech|Movement & Tech]]
;[[KDL:RNG|乱数調整]]
;[[KDL:RNG|RNG Manipulation]]
</div>


<div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
=Stages=
=Stages=
;[[KDL:green_greens|Green Greens]]
;[[KDL:green_greens|グリーングリーンズ]]
;[[KDL:castle_lololo|Castle Lololo]]
;[[KDL:castle_lololo|キャッスルロロロ]]
;[[KDL:float_island|Float Island]]
;[[KDL:float_island|フロートアイランズ]]
;[[KDL:bubbly_cloud|Bubbly Cloud]]
;[[KDL:bubbly_cloud|バブリークラウズ]]
;[[KDL:castle_dedede|Castle Dedede]]
;[[KDL:castle_dedede|マウントデデデ]]
</div>

Latest revision as of 16:47, 6 August 2023

言語: English 日本語


星のカービィ
Abbreviation — KDL、初代
Boxart-kdl.png
Details
Developers HAL研究所
Release Dates JP:1992年4月27日
NA:1992年8月1日
EU:1992年8月3日
Platforms GB, GBP, KDC, 3DS, Switch
Categories
Main Main Mode, Extra Mode
Miscellaneous All Items
Extensions n/a

概要

1992年に発売された『星のカービィ』シリーズ第1作。
アクションゲームに不慣れな人でも気軽に遊べるシンプルなゲームを目指した。
カービィがコピー能力を持たない唯一のゲーム。

このゲームは操作がシンプルかつプレイ時間も非常に短く済むため、RTAに挑戦しやすいゲームの1つとされているが、ボスのランダム性という点では非常に悪名高く、シリーズ中最も乱数要素が多いゲームでもある。
幸いなことに、このゲームの乱数は割と把握しやすいため、走者に有利となるように操作することができる。
トップ走者はゲーム序盤から乱数調整を行っているが、プレイ全体を通じて乱数調整ができる走者は少数派であり、このゲームの世界記録はシリーズでも最も最適化されたものとなっている。

ルール・カテゴリ

共通ルール

  • エミュレーターはBGB, Gambatte,BizHawk (Gambatte core) のみ許可。VBA, BizHawk with GBHawk core他その他のエミュレーターは許可されていない
  • エミュレーターでのプレイを証明するために、プレイの最後にエミュレーターのウィンドウ全体(境界線とタイトルバーを含む)をキャプチャするか、エミュレーターの概要画面を表示する必要がある

Normal Mode

ノーマルモードを可能な限り早くクリアする

  • タイマースタート:タイトル画面でスタートボタンを押した瞬間
  • タイマーストップ:デデデ大王に最後の攻撃が当たった瞬間

Extra Mode

エクストラモードを可能な限り早くクリアする

  • タイマースタート:タイトル画面でスタートボタンを押した瞬間
  • タイマーストップ:デデデ大王に最後の攻撃が当たった瞬間

参考情報

バージョンの違い
基礎動作・テクニック
乱数調整

Stages

グリーングリーンズ
キャッスルロロロ
フロートアイランズ
バブリークラウズ
マウントデデデ